دین مداری حضرت زهرا سلام الله علیها
مرور وقایع تاریخی دوران زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای ما حائز اهمیت است چرا که با باور ها و عقاید مذهبی ما در ارتباط مستقیم می باشد شیعیان می بایست عقاید مذهبی خود را بر اساس جهت گیری هایشان نسبت به همان حوادث به دست آورند و با این عقاید زندگی کنند و پس از مرگ در عالم محشر و برزخ پاسخگوی آن باشند .
دورانی که دو گروه با عین مخالفت اساسی با یکدیگر ، امت را به پیروی از خود دعوت کرده اند ، مسلما هر دو گروه نمی توانند حق باشند و این محال است . پس در روزگار ما هر کس بخواهد عقاید حق را به دست آورد چاره ای جز مطالعه و تحقیق ندارد تا بتواند سرچشمه عقاید را آگاهانه برگزیند .
هر انسان حقیقت جو بایستی حد اقل دو فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را که مورد پذیرش شیعه و سنی است مد نظر قرار دهد و در معنای آنها تفکر و تأمل نماید تا بتواند انتخاب خویش را در پیروی از مذهب حق و طرد مذهب باطل استوار سازد. یکی از این دو فرموده ، حدیث ثقلین است که این حدیث از تواتر لفظی برخوردار بوده و بیانگر عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد: « إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما أن تمسّکتم بها لن تضلو بعدی أبداً و انّهما لن یفترقا حتر یردا علیّ الحوض : من در میان شما دو امانت گرانبها باقی می گذارم ، یکی کتاب خدا و عترتم را، مادام که به هردوی آنها چنگ زنید ، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد و این دو هیچ گاه از همدیگر جدایی پذیر نخواهند بود تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند .(لازم به توضیح است که در اثر بی نظیر دانشمند بزرگ شیعه مرحوم میر حامد حسین هندی حدیث ثقلین از 502 منبع که همگی به قلم بزگان اهل سنت نگارش یافته . نقل شده است نام این اثر «عقبات الانوار» است.)
فرموده دوم پیامبر ، صلی الله علیه و آله، حدیث: « حرمت ایذای فاطمه (سلام الله علیها) » است که دارای تواتر معنوی است ، در این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله با الفاظ گوناگونی هشدار داده اند : « فاطمهُ بضعهٌ منی فمن غضبها ، اغضبنی »؛ فاطمه پاره تن من است ، هر کس او را به خشم آورد ، مرا به خشم آورده است.
این حدیث شریف نیز علاوه بر منابع شیعه ، در بسیاری از منابع اهل سنت آمده است . غضب حضرت زهرا (سلام الله علیه) به ابوبکر، در منابع معتبر تاریخی و حدیثی اهل سنت به ثبت رسیده است. ایشان ضمن اعلام غاصبانه بودن حکومت خلفا ، بنیان های فکری مکتب آنها را نیز ویران ساخت و آن را، از اساس باطل اعلام نمود.
محمدبن اسماعیل بخاری تصریح می کند: « فغضبت فاطمه بنتُ رسول الله فهجرت ابابکر فلم تزل مهاجرتهُ حتی تُوفیت… فاطمه دختر رسول خدا بر ابوبکر خشم گرفت و با او قطع رابطه نمود ، این قهر وی با ابوبکر پیوسته استمرار یافت تا ار دنیا رفت.( صحیح بخاری، حدیث شماره 2862، مسند احمدبن حنبل ، حدیث 25)
نتیجه این که :
به روشنی می توان دریافت آن افرادی که به طریقی موجبات آزار و اذیت روحی و جسمی حضرت فاطمه (سلام الله علیه) را فراهم آورده و ایشان را از خود خشمگین ساختند ، در دنیا و آخرت ملعون به لعنت خداوند بوده و در روز قیامت محکوم به عذابی خار کننده می باشند.
این آیه از قرآن نیز به همین نتیجه گیری اشاره دارد:
« إنّ االذّین یوذون الله و رسولَهُ لَعَنَهمُ الله فی الدّنیا و الآخره و أعدّ لَهم عذاباً مهیناً»(احزاب ، آیه 57)
آنان که خداوند و رسولش را بیازارند ، خداوند ایشان را در دنیا و آخرت از رحمت خود محروم و دور نموده و عذاب خوار کننده ای برای آنان آماده کرده است.
می توان به صراحت گفت به حکم عقل و شرع، آزار دهندگان حضرت زهرا به هیچ وجه حق ندارند بر امت اسلامی حکومت کنند و حضرت زهرا سلام الله علیها با بیان وصیت خود که شبانه دفن شوند ، خشم جاودانه خویش را متوجه حکومتی می کند که ستون های فکری مکتب خلفا ، بر آن بنا شده است.